يا تسجل يا تسجل عشان متغاباش عليك
يا تسجل يا تسجل عشان متغاباش عليك
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.





 
دخولالبوابةالرئيسيةأحدث الصورالتسجيلمهيسين ميلمهيسين Shareمين المهيسين؟؟؟
الموقع اتنقل و فتحنا موقع جديد بالكرتونة و الشاحن علي الرابط التالي http://mhyseen.p2h.info/ و هيتركب الدومين نيم القديم بتاعنا قريبا يلا بسرعة تعالوا متضيعوش الفرصة

 

 عمرو خالد واحمد ديدات هذا هو الفرق؟

اذهب الى الأسفل 
2 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
زائر
زائر
Anonymous



عمرو خالد واحمد ديدات  هذا هو الفرق؟ Empty
مُساهمةموضوع: عمرو خالد واحمد ديدات هذا هو الفرق؟   عمرو خالد واحمد ديدات  هذا هو الفرق؟ Icon_minitimeالخميس يوليو 17, 2008 3:42 pm

فى الاول انا عايزه اقول ان كل حاجه مكتوبه انا مقتنعه بيها تماما ولو كده مكنتش عرضتها عليكوا و
واللى بيحب عمرو خالد ميزعلش من الكلام ده لان فى النهايه لكل واحد راى واللى بيعجبنى اكيد مش لازم يعجب غيرى
وانا عارفه ان عمرو خالد فى حاجات كتير عاملها كويسه بس مش لازم كل اللى يعملو يكون صح
............................................................................................................................................................................

ذهب عمرو خالد للدانمارك، وذهب أحمد ديدات للدانمارك، ومد عمرو خالد يده للكنيسة ومد أحمد ديدات يده للكنيسة، وأحمد ديدات من الدعاة وليس من العلماء
ولا يخفضه بل يرفعه ـ وعمرو خالد من الدعاة وليس العلماء، وعمرو خالد نموذج جديد من الدعاة يتكاثر بشكل سرطاني على الساحة الإسلامية، وأحمد ديدات نموذج فريد مر بالأمة ويتكاثر على الساحة الدعوية.
النموذجان ذهبا للدانمارك وللكنيسة فكيف كان حالهما؟
ذهب أحمد ديدات للدانمارك يقول لها ولمن جاورها من دول أوروبا جميعا: إن الدين عند الله الإسلام، آمنوا خيرا لكم، جاءكم رسولنا يبين لكم على فترة من الرسل أن تقولوا ما جاءنا من بشير ولا نذير، القرآن الكريم كلام الله العلي العظيم، والعهد القديم والعهد الجديد ليس بتنزيل رب العالمين بل كتبته أيد الآثمين.

لم تكن الدانمارك يوم ذهب إليها أحمد ديدات سبت النبي صلى الله عليه وسلم أو فعلت شيئا مما فعلت بعد؛ تحرك إليها يبلغها رسالة ربه، ويدعوها إلى صراط الله المستقيم. ويحار العاقل حين يفكر في أمر هذا الرجل، كيف سمع وهو أعجمي، وهو بعيد في أقصى المعمورة؟! وكيف أجاب ولم يناد عليه؟! أي همة هذه التي حركته من شدة الحر...؟! هب إليهم وقد سكت الكل عنهم،فديته وهو يقظ والكل نيام، وهو يصفعهم وغيره يصافحهم (حوار الأديان)، وهو يدعوهم إلى النجاة وغيره يدعى إلى النار (حوار الأديان). وهو ذكي فطين، فديْتُه وهو رت الهيئة خفيف الملبس تعرف في وجهه نضرة النعيم، وقسمات وجهه تصرخ بأن الرجل قد قضى نحبه، واحترق قلبه، فديته وقد تجمعوا عليه يدفعونه بكلتا يديهم وهو طود شامخ، فديته ومن صار على دربه.

ثم دار في الدانمارك حديث بذيء عن سيد الأولين والأخيرين، وعن الإسلام والمسلمين، يخدش الحياء، ويقتل الغيور، ولا يسكت عنه جلد صبور، سبوا واستهزؤوا، وعاندوا واستكبروا، وتكلم كل ذي عقل بأن المطلوب هو تأديبهم، ولي ذراعهم حتى يسمع عباد المسيح للجواب الصحيح من أتباع الحبيب صلى الله عليه وسلم، وشق عمرو خالد كل هذا الإجماع وراح للدانمارك، عصى أولي الأمر من العلماء والعقلاء وركب رأسه وذهب إليهم. ولم يتكلم عن فساد العهد القديم والجديد، ولا أن النصرانية ليست بدين، ولا أن الحبيب جاء بشيرا ونذيرا للعالمين... لم يرض قريبا ولا بعيدا ولذا عاد حسيرا كليلا.

وسبت الأقباط رسول الله صلى الله عليه وسلم وتكلمت في حقه بما لا يتكلم به أفحش الناس، فبكى من سمع ومن حكي له، وأجمع العقلاء وذوي العلم والغيرة على تأديب سفيههم والبيان لغافل منهم، وشق عمرو خالد إجماع الأمة وذهب منفردا للأقباط رأس ماله أنه (داعية إسلامي) يبارك دينهم، ويقول: "كلنا مؤمنون"، "كلنا مواطنون" نريد التعايش، جئت أبحث لكم عن أمان في هذه الأوطان!!

وي.. ومن أخافهم يا عمرو؟!! ومن تطاول عليهم يا عمرو؟؟!! ومن بدأهم يا عمرو ؟؟!!

يا عمرو يسبون نبيك صلى الله عليه وسلم، ونساء نبيك، وصحابة نبيك، ولا يريدون مسلما في هذا الوطن.. يجاهرون بهذا ليل نهار في غرف البالتوك والفضائيات، وقد أسمعوا الأصم وحركوا البليد، فأولى لك أن تنادي عليهم بالسكوت، أو أن تدعوهم كما كان ديدات.

وهل يفعل عمرو فعل ديدات؟؟

أين عمرو من ديدات؟!

في الكنيسة وقف أحمد ديدات داعية إلى الله، ووقف عمرو خالد داعية للوطن.

أحمد ديدات أرقه كفر الناس بربهم، أرقه ضلال الضالين وفتنة المفتونين، فراح يدعوا الناس إلى صراط الله المستقيم، وعمرو خالد يخاف على الوطن، فراح يجمع المفترقين على حب الوطن ويذكرهم بأخوة الوطن.

وكلنا مثل عمرو نخاف على الوطن، ونرجو له السلامة في الدنيا والآخرة، نخاف عليه من عذاب الله غدا لذا ندعوه إلى الله، ونخاف عليه من فعال السفهاء ـ أعني النصارى ـ فهم الذين يشعلون الفتنة بين الناس، ولذا قمنا إليهم نرد على شبهاتهم ونبين لهم ليعودوا كما كانوا، وتعود الأوطان إلى أمنها وسلامتها، فليس شيء أحب إلينا من السلامة في الأوطان.

أحمد ديدات صار للأمام في الطريق الصحيح، وهو أن الحوار بين الأديان حوار دعوة، نعرض عليهم ما عندنا ويعرضون ما عندهم، فإما إيمان بالرحمن وإما إتباع للشيطان.

وعمرو خالد صار للوراء.. يدعوا للتعايش، وهو غافل أو متغافل.. عن أن القوم جادون في الدعوة لدينهم، وأنهم لا يريدون مسلمين على وجه الأرض في مصر، وأن القوم يدعوننا للكفر وليس للتعايش.


أقول: وماذا جنى عمرو من زيارته؟!

هل سكت القوم عن سفاهتهم.. تراهم صدقوه؟!

لا بل استغلوه.. استفادوا من زيارته في دعم حركتهم الدءوبة للقضاء على الإسلام في أرض مصر، فزيارة عمرو تعني بداهة أنهم على صواب، فها هو أحد (الدعاة) (المشهورين) (ذوي الجماهير العريضة) يأتي إلينا يبارك فعالنا ويثني على سلوكنا؟ فثبت على الكفر الكافرين، وانشغلنا نحن بالرد على عمرو، وترقيع الخرق الذي أوجده في جدار السفينة، وستقف بين يدي ربك ويسألك، فأعد جوابا يا عمرو.

وإلى كل من يحب الأستاذ عمرو خالد عليه أن ينكر عليه فعله فالدين النصحية، وعمرو خالد ليس أعز علينا ولا عليكم من رسول الله صلى الله عليه وسلم.

فعل عمرو خالد بغيض، وفعل أحمد ديدات حبيب، ولمن يعتب علي في التعقيب على عمرو خالد أقول: ارجع عني، فلست ممن يقعد بطريق المصلحين وإنما المفسدين، ولست ممن يحمل عصى لإخوانه بل لأعدائه، ورأيتعمرو يحول بيني وبين المجرمين الذين سبوا الحبيب صلى الله عليه وسلم فرحت أدفعه ليخلي بيني وبينهم، وما تتبعته من قبل، بل ولا علم لي به إلاّ سماعا، وما دافعته، ولا حاجة لي فيه، وإن كنت أكره طريقته لا شخصه.

ومن أرقه أن نتناول بعض بأقلامنا علانية: هون عليك، فالنصيحة واجبة، والأخذ على يد المخالف أمر شرعي يحمد ويطلب، ومن جاهر بفعله جاهرنا بنصحه حتى يسمع كل من رآه وسمعه قولنا كما سمع ورأى فعله، وعمرو أولى بقولك، كلمه بأن لا يتعدى على العلماء والعقلاء، وأن يستشير ذوي العلم والفقه وإلا فليخرج عنا ويتكلم بغير لساننا.

ولمن يعتب علي: انظر ماذا يقول النصارى على نبيك صلى الله عليه وسلم وأحسب أنك لن تجلس عنهم حتى ترجعهم بيدك أو بلسانك أو بقلمك، فهيا انظر قبل أن تتكلم
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
khalooood
مهيبر
مهيبر
khalooood


الكلية : هندسة
السنة : اولى
القسم : كهرباء
السيكشن : 6

عمرو خالد واحمد ديدات  هذا هو الفرق؟ Empty
مُساهمةموضوع: رد: عمرو خالد واحمد ديدات هذا هو الفرق؟   عمرو خالد واحمد ديدات  هذا هو الفرق؟ Icon_minitimeالسبت يوليو 19, 2008 1:37 pm

انا بحب عمرو خالد جدا والكلام اللى هقوله ده مش علشان بحبه

مش فى الاول قولت ان كل واحد لى رايه ومحدش يزعل؟؟؟؟؟؟

طيب ليه قولت ان اللى يعاتبك يبقى مفسد ومش من الصالحين وكلام كبير وكده وان الاولى اننا نروح نعاتب عمرو خالد ومانعاتبكش انت ومعنى انك بتقول كده ده انك خلاص اكيد انت اللى صح
ومينفعش حد يقولك حاجه وده طبعا غلط (على اساس الكلام اللى فى الاول خالص ان كل واحد ليه رايه ولا ايه؟؟؟؟؟؟؟)
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
simba
BOARD MEMBER
BOARD MEMBER
simba


الاسم : اسم النبي حارسه
الكلية : اللي قدام المقابر
السنة : عقبال امالتك باكلريوس
القسم : مدني

عمرو خالد واحمد ديدات  هذا هو الفرق؟ Empty
مُساهمةموضوع: رد: عمرو خالد واحمد ديدات هذا هو الفرق؟   عمرو خالد واحمد ديدات  هذا هو الفرق؟ Icon_minitimeالسبت يوليو 19, 2008 7:42 pm

بصي يا منمن انا مش هرد عليكي و اطول لان الرد محتاج وقت طويل لكتابته لكن المختصر ان العمليه بتكون عباره عن اجتهاد ..احمد ديدات اجتهد و عمل اللي عمله و عمرو خالد اجتهد و عمل اللي عمله و في النهايه الكل يؤخذ منهم و يرد إلا الرسول "ص" لكن لو بصينا شويه هنلاقي الرد على احمد ديدات كان اي همن قبل الدينماركيين قاموا بسب الرسول بعد ما كانو ساكتين لكن عمرو خالد ردهم كان الاعتذار ..انا عارف انهم سبو الرسول مره تانيه بعدها بس لو بصيتي للموضوع بنظره موضوعيه شويه هتلاقي كل اللي هما بيعملوه ده عشان يعرفوا حال المسلمين"اقصد الدنماركيين" اذا كانو ضعفاء ام اقوياء يعني لو حد استعمرهم او اهان دينهم هيكون ردهم ايه ؟؟..و في النهايه انا شايف ان اللي عملوه احمد ديدات و عمرو خالد عمله الرسول "ص" ..حيث ان الرسول حارب و كان له مواقفه الحازمه و في المقابل سالم و صالح و انا شايف ان عمرو خالد اقتدى بالرسول "ص" لما عمل صلح الحديبيه حين كان ظاهره اللين و الضعف لكن في المقابل وصل بيه لمكاسب ما حدش كان يقدر يوصلها بالحرب و وقتها زعلت الصحابه من موقف الرسول "ص" و طبعا انا بقول ان ده اقتداء مش تشبيه و في النهاريه لكل واحد و جهة نضر و اختلاف الرأي لا يفسد للود قضيه ..و جزاك الله خير على موضوعك و مشاركتك
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
زائر
زائر
Anonymous



عمرو خالد واحمد ديدات  هذا هو الفرق؟ Empty
مُساهمةموضوع: رد: عمرو خالد واحمد ديدات هذا هو الفرق؟   عمرو خالد واحمد ديدات  هذا هو الفرق؟ Icon_minitimeالسبت يوليو 19, 2008 9:04 pm

بالنسبه لخلود رأيك انا بحترمه جدا وانا مش ضد عمرو خالد ولا جايه احكمه لان انا بحب اسمعله حجات
بس انا اللى شايفاه انه اتصرف فى اومور بطريه غلط او ممكن نقول مكنش وقتها كان ممكن يستنى شويه ويصرف بطريقه تانيه

المهم
بالنسبه لسيمبا حضرتك قولت انه سلك سلوك النبى فى صلح الحديبيه
انا على حد علمى المتواضع ان الرسول كان فى موضوع معاهدات الصلح ونشر الدعوى كان بيتبع عده محاور يعنى
الاول يدعو بالحسنى و يعرض الصلح رضو ماشى وبيبكون معاه جيش مجهز لاى خيانه
مسمعوش بيستخدم معاهم الرهيب لحد ما يلينوا واخر خيار بيبقى الحرب او لو خانو الصلح والعهده
اما فى حاله عمرو خالد فده راح لامه بطوله لا وراه جيش جاهز ولا امه واعيه ولا شباب تقدر تنصر دينها
انا لو مكنهم حقول ده ضعف منه

لان هما اعتذرو وقت لما القاطعه ضرتهم لكن بعد كده لما حسوا ان احنا من كتر الجهل خلاص مفيش خوف عليهم مننا اتمادوا وعادوا اللى عملوه تانى ومش حيبطلوا

والاهم من كل ده ان ايام الرسول كان الناس مؤمنه بجد عارفه ديناه صح وربنا كان معاهم
لكن احنا دلوقتى اللى بيحصلنا ده عقاب من ربنا ده حتى اقل واجب علينا مش عارفين ننفذوا
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
simba
BOARD MEMBER
BOARD MEMBER
simba


الاسم : اسم النبي حارسه
الكلية : اللي قدام المقابر
السنة : عقبال امالتك باكلريوس
القسم : مدني

عمرو خالد واحمد ديدات  هذا هو الفرق؟ Empty
مُساهمةموضوع: رد: عمرو خالد واحمد ديدات هذا هو الفرق؟   عمرو خالد واحمد ديدات  هذا هو الفرق؟ Icon_minitimeالأحد يوليو 20, 2008 9:09 am

أولا انا بحب اشكرك على ذوقك في الرد..وده ردي عليكي...
monmon كتب:
بالنسبه لخلود رأيك انا بحترمه جدا وانا مش ضد عمرو خالد ولا جايه احكمه لان انا بحب اسمعله حجات
بس انا اللى شايفاه انه اتصرف فى اومور بطريه غلط او ممكن نقول مكنش وقتها كان ممكن يستنى شويه ويصرف بطريقه تانيه

المهم
بالنسبه لسيمبا حضرتك قولت انه سلك سلوك النبى فى صلح الحديبيه
انا على حد علمى المتواضع ان الرسول كان فى موضوع معاهدات الصلح ونشر الدعوى كان بيتبع عده محاور يعنى
الاول يدعو بالحسنى و يعرض الصلح رضو ماشى وبيبكون معاه جيش مجهز لاى خيانه
وانا برضع على حد علمي المتواضع ان صلح الحديبيه كان سببه ان الرسول كان طالع من غير سلاح و لا جيش و كان طالع يقصد العمره ققريش رجعته و قالتله على شروط الصلح
مسمعوش بيستخدم معاهم الترهيب لحد ما يلينوا واخر خيار بيبقى الحرب او لو خانو الصلح والعهده
اما فى حاله عمرو خالد فده راح لامه بطوله لا وراه جيش جاهز ولا امه واعيه ولا شباب تقدر تنصر دينها
انا لو مكنهم حقول ده ضعف منه
لو كنت متابعه لما راح الدينيمارك هتعرفي انه مكانش لوحده لكم كان معاه علماء و دعاه كتر و ابرزهم الحبيب على و الدكتور طارق السويدان و مجموعه من الشباب وكان هدف البعثه هو التعريف بالدين و الرسول "ص" يعني زي ما كان هدف أحمد ديدات
لان هما اعتذرو وقت لما القاطعه ضرتهم لكن بعد كده لما حسوا ان احنا من كتر الجهل خلاص مفيش خوف عليهم مننا اتمادوا وعادوا اللى عملوه تانى ومش
حيبطلوا

أذن المقاطعه سلاح!!!و اللي معاه سلاح و يستخدمه صح ميكونش ضعيف صح ولا ايه و انا شايف المقاطعه كان سلاح فعال و مضعفش الا لما احنا بطلناه
والاهم من كل ده ان ايام الرسول كان الناس مؤمنه بجد عارفه ديناه صح وربنا كان معاهم
لكن احنا دلوقتى اللى بيحصلنا ده عقاب من ربنا ده حتى اقل واجب علينا مش عارفين ننفذوا
واحنا كمان ان شاء الله مؤمنين بس مقصرين و اللي بيحصلنا ده ممكن يكون ابتلاء من الله لان العقاب لما بيحل على قوم بيهلكهم و عقاب ربنا لا يأتي في دينه و لكن يأني في من لم يتبع دينه

وفي نهايه الرد احب اقول ان نتيجه زياره بعثه عمرو خالد انه في ناس كتيير دخلو في الاسلام و ده اللي معرفش يحققوا أحمد ديدات
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
 
عمرو خالد واحمد ديدات هذا هو الفرق؟
الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
 :: الادارة :: سلة المهملات-
انتقل الى: